10 χρόνια συνεργασίας του Παιδαγωγικού Προγράμματος του ΟΠΑ με το Σκασιαρχείο
«Δώστε στα παιδιά την ελευθερία να επιλέξουν τη δουλειά τους,
να αποφασίσουν το χρονοδιάγραμμα
και το ρυθμό αυτής της εργασίας και όλα θα έχουν αλλάξει…».
Σελεστέν Φρενέ
Την Κυριακή 07/04/2024 δύο μέλη από την Επιστημονική Ομάδα του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΟΠΑ, η Σταυρούλα Μαρινοπούλου και η Ειρήνη Κασιόλα εκπροσώπησαν το Πρόγραμμα και την Επιστημονική Υπεύθυνη Δρ Βασιλική Μπρίνια με εκφώνηση χαιρετισμού της και κατάθεση των σχετικών εμπειριών τους, στην επετειακή εκδήλωση των 10 χρόνων ζωής της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο- Πειραματικοί Ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της κοινότητας» που έγινε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων στο Γκάζι.
Το Σκασιαρχείο ιδρύθηκε επίσημα το 2014, με τη δημιουργία του blog (https://skasiarxeio.wordpress.com). Ωστόσο, ζυμώσεις της ομάδας ξεκίνησαν το 2010 με τη προβολή της ταινίας «Σκασιαρχείο» στο Cine Φιλίπ. Το 2013 έγιναν οι δύο πρώτες εκδηλώσεις σε Αθήνα και Κόρινθο. Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συνεργάζεται με την ομάδα του Σκασιαρχείου μέσω της καινοτόμου συνεργατικής δράσης «Η Παιδαγωγική Φρενέ στην εκπαίδευση εκπαιδευτών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών». Η συνεργασία αυτή ξεκινάει το 2012, όπου η Δρ Βασιλική Μπρίνια με τον σκηνοθέτη κ. Νίκο Θεοδοσίου και την κάμερα Ζιζάνιο, αναπτύχθηκε μία καινοτόμα συνεργασία για την δημιουργία οπτικοακουστικών έργων φοιτητών και φοιτητριών. Η συνεργασία αυτή αποτέλεσε ένα εφαλτήριο για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, κοινωνικής ευαισθησίας και κριτικής σκέψης, καθώς εκτός από την εκπαίδευση προσεγγίστηκαν και θέματα όπως η βία, η μετανάστευση, η διαφορετικότητα κλπ. Επίσημα, η συνεργασία της Δρ Βασιλικής Μπρίνια με το Σκασιαρχείο ξεκίνησε το 2016-2017, όπου με τον τότε πρόεδρο του Σκασιαρχείου κ. Μπάμπη Μπαλτά, οργανώθηκαν από κοινού μία σειρά από επιμορφωτικές δράσεις με θέμα την Παιδαγωγική Φρενέ στο Λύκειο με έμφαση στον σχολικό συνεταιρισμό.
Έτσι με την πάροδο των χρόνων δημιουργήθηκε μια δυναμική επιμορφωτική ομάδα του Σκασιαρχείου για το Παιδαγωγικό Πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που αποτελείται σήμερα από τον Μπάμπη Μπαλτά, την Στέλλα Μπαδικιάν, την Μαρία Καντούρου, την Ασπασία Χαρλαμπίτα, την Μαρία Ζαχαροπούλου, την Κατερίνα Παούρη, την Κατερίνα Αλεξιάδη, την Παναγιώτα Σιόλα και τον Χρήστο Κατσαρό.
Η παιδαγωγική ομάδα του Σκασιαρχείου διαρθρώνεται σε ομάδες που έχουν τη δική τους εσωτερική οργάνωση και τα μέλη τους, μεταξύ πολλών άλλων, συγκεντρώνουν επιμορφωτικά υλικά ανάλογα με το αντικείμενό τους, κάνουν έρευνα και τεκμηριώσεις, κανονίζουν συναντήσεις και δράσεις που απευθύνονται σε παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς. Όλες οι ομάδες συνεργάζονται με το ΔΣ του Σκασιαρχείου αλλά και μεταξύ τους.
Στην ημερίδα που έγινε για τα 10 χρόνια του Σκασιαρχείου, παρουσιάστηκε το έργο των ομάδων αυτών από εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας βαθμίδων εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε το έργο των Ομάδων Κοινωνικής Παιδαγωγικής, Ραδιοφώνου, Κινηματογράφου, Μετάφρασης και Υποτιτλισμού, το έργο της Συντακτικής Ομάδας του ένθετου «Το Σκασιαρχείο» στην ΕΦΣΥΝ από τους κ. Μπάμπη Μπαλτά και κ. Χάρη Παπαδόπουλο, καθώς και το Δίκτυο του Σκασιαρχείου, που αυτή τη στιγμή υπάρχουν 11 πόλεις της Ελλάδας.
Επίσης, πραγματοποιήθηκε μία εξαιρετική παρουσίαση από τις κα. Στέλλα Μπαδικιάν και κα. Άννα Μαρία Σιδηροπούλου, σχετικά με την φιλοσοφία της παιδαγωγικής Φρενέ και το έργο του Σκασιαρχείου για την προώθησή της πανελλαδικά και υπογραμμίστηκε η εξαιρετική συνεργασία με την Δρ Βασιλική Μπρίνια και το Παιδαγωγικό Πρόγραμμα του ΟΠΑ. Αναφέρθηκαν οι θεμελιώδεις αρχές της παιδαγωγικής Φρενέ, οι οποίες αποκρυσταλλώνονται σε ένα «ελεύθερο σχολείο» με κυρίαρχη μέθοδο μάθησης αυτής της φυσικής μεθόδου. Επιπρόσθετα, από όλους τους ομιλητές τονίστηκαν οι διάφορες τεχνικές της συγκεκριμένης παιδαγωγικής, όπως τα μικρά βιβλία, η συνεργατική τάξη, καθώς και οι δράσεις στο πλαίσιο της Κοινωνικής Παιδαγωγικής «Τάξη- Σχολείο- Κοινότητα». Μέσω της δράσης αυτής τα παιδιά βγαίνουν από το σχολικό χώρο και οικειοποιούνται τον χώρο στον οποίο ζουν, πραγματοποιώντας Ιστορικούς και Λογοτεχνικούς περιπάτους. Στο σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονιστεί, πως το Συμβούλιο τάξης, δεν αποτελεί απλώς μια τεχνική της παιδαγωγικής Φρενέ, αλλά προϋπόθεση για την σωστή εφαρμογή της, όπως αναφέρθηκε από πολλούς εκπαιδευτικούς.
Κλείνοντας, η εκδήλωση αποτέλεσε ένα επιστέγασμα της δράσης του Σκασιαρχείου για τα 10 χρόνια ζωής του και συζητήθηκε πως μπορεί πρακτικά η παιδαγωγική Φρενέ να εφαρμοστεί από το Νηπιαγωγείο έως και το Γυμνάσιο. Το Λύκειο είναι επίσης μια πρόκληση για την εφαρμογή των αρχών της παιδαγωγικής Φρενέ όπου το Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΟΠΑ συμμετέχει για την εφαρμογή τους στην Οικονομία και την Πληροφορική.
Συνεχίζουμε λοιπόν όλοι μαζί Σκασιαρχείο και Παιδαγωγικό Πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αυτό το όμορφο ταξίδι που ξεκινήσαμε το 2012 με λογισμό και με όραμα!