ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΡΕΝΕ ΣΤΟ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

Στα πλαίσια των καινοτόμων δράσεων του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης με την επιστημονική ευθύνη της Δρ Βασιλικής Μπρίνια και την συνεργασία της παιδαγωγικής ομάδας «το Σκασιαρχείο» πραγματοποιήθηκε πρακτική άσκηση σε πραγματικές σχολικές συνθήκες της παιδαγωγικής Φρενέ στο 2ο Γυμνάσιο Καισαριανής. Συγκεκριμένα, ένας αριθμός φοιτητών/τριών  παρακολούθησαν την εμπειρική εφαρμογή των τεχνικών Φρενέ, δηλαδή το Συμβούλιο Τάξης και το «Τι νέα;» σε πραγματικές σχολικές συνθήκες. Η κ. Στέλλα Μπαδικιάν, καθηγήτρια μαθηματικών στο 2ο Γυμνάσιο Καισαριανής και μέλος της ομάδας «Σκασιαρχείο» παρουσίασε στους φοιτητές/τριες στην σχολική πράξη το Συμβούλιο Τάξης και το «Τι νέα;». Η εμπειρία όπως την έζησαν και την κατέγραψαν οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος συνοψίζονται ως εξής:

«Η επίσκεψη μας στο  2ο Γυμνάσιο Καισαριανής στο οποίο διδάσκει η κ. Μπαδικιάν ήταν μία ακόμη πρωτόγνωρη και ευχάριστη εμπειρία, όπου θα μπορούσαμε να πούμε ότι έκλεισε ευχάριστα ένα μεγάλο κύκλο επισκέψεων στα δημόσια σχολεία για τη φετινή χρονιά δίνοντάς μας, ως ένα επιτυχημένο επίλογο της χρονιάς, την ευκαιρία να δούμε στην πράξη τις τεχνικές Φρενέ. Εκεί, μας υποδέχτηκε εγκάρδια και πιο νωρίς από το καθορισμένο μας ραντεβού η κ. Μπαδικιάν δίνοντάς μας τη δυνατότητα να μπούμε στην τάξη και να δούμε τη κινηματογραφική ομάδα της Γ΄ Γυμνασίου η οποία αυτή τη περίοδο δημιουργούσε τη δική της ταινία μικρού μήκους. Ήταν πραγματικά εντυπωσιακή η δουλειά που είχαν κάνει αλλά πιο πολύ μας εντυπωσίασε η ωριμότητα που είχαν και μπορούσαν να συνεργαστούν αλλά και να λύσουν κάθε πρόβλημα που εμφανιζόταν στη δημιουργία της ταινίας. Παρακολουθήσαμε τους μαθητές μέσω της συζήτησης να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους αλλά και να βελτιώνουν την ήδη υπάρχουσα δουλειά τους. Τέλος, μοίραζαν τις αρμοδιότητες που είχε ο καθένας να φέρει εις πέρας μέχρι την επόμενη συνάντησή τους. Στη συνέχεια, πήραμε μέρος και εμείς στο συμβούλιο της τάξης Γ1 του γυμνασίου όπου συστηθήκαμε και θέσαμε και τα δικά μας θέματα προς συζήτηση. Ήταν εντυπωσιακό ότι η κ. Μπαδικιάν μέσα από ενεργούς ρόλους μας βοήθησε να κατανοήσουμε τη διαδικασία του συμβουλίου της τάξης. Προς το τέλος της διδακτικής ώρας, μέσω ενός θέματος που ψηφίστηκε προς συζήτηση το οποίο αναφερόταν στην ουσιαστική ύπαρξη μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία, οι μαθητές «ανοίχτηκαν» και μας έκαναν διάφορες ερωτήσεις που αναφερόντουσαν σε αυτό το θέμα δημιουργώντας ένα όμορφο περιβάλλον για συζήτηση. Μετά η ομάδα μας αλλάξαμε αίθουσα και πήγαμε σε αυτήν του τμήματος Γ3, όπου συμμετείχαμε και εμείς στη διαδικασία του «Τι νέα». Έπειτα, αφού είχαμε χρόνο στη διάθεσή μας σχημάτισαν οι μαθητές ομάδες των τριών ατόμων στις οποίες μοιραστήκαμε και εμείς ως επικεφαλής. Η κάθε ομάδα είχε να επιλέξει ένα θέμα από τα δέκα που μας δόθηκαν, όπου ήταν όλα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, κυρίως των παιδιών, όπου η κάθε ομάδα θα έπρεπε να υποστηρίξει με παραδείγματα και επιχειρήματα την επιλογή της. Εν κατακλείδι, θέλουμε να επισημάνουμε ακόμα μία φορά πόσο σημαντικό για την μάθησή μας ήταν που συμμετείχαμε ενεργά και βιωματικά σε όλες τις διαδικασίες των τεχνικών Φρενέ σε πραγματικό σχολικό περιβάλλον έχοντας πια πειστεί ότι οι τεχνικές Φρενέ μπορούν να εφαρμοστούν στη σχολική πράξη».

Οι φοιτητές/τριες μέσα από την εμπειρική εφαρμογή στα σχολεία όσων διδάσκονται στα βιωματικά εργαστήρια στα πλαίσια του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης αντιλαμβάνονται την σύνδεση της παιδαγωγικής θεωρίας με την σχολική πράξη με ισχυρό μνημονικό ίχνος.