Επιστημονική Ημερίδα 2019: «Ο Δάσκαλος: Διαφορετικές όψεις και οπτικές»
Την Τετάρτη 8 Μαΐου 2019, παραμονή της Ημερίδας του Προγράμματος Αγωγής και Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Ο Δάσκαλος: Διαφορετικές όψεις και οπτικές», οι εργασίες για την υλοποίηση της «ετήσιας γιορτής» του προγράμματος είχαν ολοκληρωθεί. Αφού δόθηκαν οι τελευταίες κατευθυντήριες γραμμές, από την επιστημονική υπεύθυνη, Δρ Βασιλική Μπρίνια, σχετικά με τους ρόλους των φοιτητών και τον τρόπο διεξαγωγής της Ημερίδας, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του Προγράμματος, με αφορμή ένα κείμενο του συγγραφέα και ψυχοθεραπευτή Ίρβιν Γιάλομ, συζήτησαν κριτικά δύο σημαντικές έννοιες: Αυτήν της ανθρώπινης επαφής και αυτήν της παιδαγωγικής σχέσης. Και οι δύο στρέφονταν γύρω από την έννοια του εκπαιδευτικού. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές, ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί, συνειδητοποίησαν ότι η παιδαγωγική σχέση ξεκινάει μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις. Χτίζεται από την οπτική επαφή και δεν καλύπτει την Γνωστική Περιοχή, όπως αυτή ορίζεται από τον Bloom και τους συνεργάτες του, αλλά τη Συναισθηματική Περιοχή. Έγινε κατανοητό ότι η παιδαγωγική σχέση δεν είναι κάτι εύκολο να δημιουργηθεί σωστά και ολοκληρωμένα, αφού υπάρχει η πιθανότητα απόρριψης του εκπαιδευτικού από τους μαθητές και τις μαθήτριές του και για το λόγο αυτό κάθε δάσκαλος θα πρέπει να αποδέχεται και όχι να ανέχεται τη διαφορετικότητα των μαθητών του.
Αφού δόθηκαν στους φοιτητές και τις φοιτήτριες ισχυρά ερεθίσματα σχετικά με την παιδαγωγική σχέση του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του, ο Δρ Παντελής Παπαδόπουλος, Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Ομαδικής Ανάλυσης και Οικογενειακής Θεραπείας με τους συνεργάτες του, οργάνωσαν ένα βιωματικό εργαστήριο με αντικείμενο τις δεξιότητες ζωής. Το εργαστήριο περιλάμβανε τους τρόπους επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και στις διαφορετικές μορφές προσωπικοτήτων ανθρώπων όπως είναι οι ψυχαναγκαστικές, οι ναρκισσιστικές, οι υστερικές, οι καταθλιπτικές και οι σχιζοειδείς προσωπικότητες. Συζητήθηκαν τα είδη της επικοινωνίας που μπορούν να αναπτυχθούν μεταξύ των ανθρώπων, ενώ διερευνήθηκαν τα τέσσερα επίπεδα αυτής, τα οποία συνοψίζονται στις έννοιες «Θέμα- Σχέση- Αυτοαποκάλυψη/ Έκθεση- Πρόσκληση».
Την Πέμπτη 9 Μαΐου 2019, οι προετοιμασίες για την ημερίδα του Προγράμματος Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, είχαν ξεκινήσει από νωρίς. Οι επικεφαλής που ήταν υπεύθυνοι για το στήσιμο των έργων τέχνης που δημιούργησαν οι ομάδες των φοιτητών σε συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), κατέφθασαν νωρίς το πρωί στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου Αντωνιάδου ώστε να τα τοποθετήσουν στο χώρο σε συνεργασία με την επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Καλλέργη-May όπου θα λάμβαναν χώρα τα εγκαίνια την Εικαστική Έκθεσης.
Με την ολοκλήρωση της έκθεσης όλοι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ήταν στις θέσεις τους, έτοιμοι να υποδεχθούν τους καλεσμένους τους οι οποίοι κατέφθαναν από τα σχολεία με τα οποία συνεργάστηκαν μέσα στην χρονιά.
Την ημερίδα χαιρέτισε ο κ. Γεώργιος Σταμούλης, Καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών και Τεχνολογίας της Πληροφορίας, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδος «Υπηρεσιών, Τεχνολογιών και Οικονομικών - STEcon», και διευθυντής του Εργαστηρίου Οικονομικών Πληροφορικής και Θεωρίας Συστημάτων του Τμήματος Πληροφορικής.
Επίσης την έναρξη της ημερίδας χαιρέτισαν η Dr Janne T. Scheie, εκ μέρους του Πανεπιστημίου του Oslo της Νορβηγίας, η Dr Eva Hallgren, εκ μέρους του Πανεπιστημίου Gävle της Σουηδίας καθώς και η Δρ Ειρήνη Γιαννημάρα εκ μέρους της ΑΣΚΤ. Τον συντονισμό της ημερίδας είχε η επιστημονική υπεύθυνη Δρ Βασιλική Μπρίνια.
Έμπειροι και αξιόλογοι ομιλητές μέσα από το χώρο της εκπαίδευσης και της τέχνης, τόσο από τη Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από τα πανεπιστήμια του Oslo και του Gävle, τίμησαν με την παρουσία και τις ομιλίες τους την Ημερίδα του Προγράμματος.
Με το πέρας όλων των παρουσιάσεων, ακολούθησαν τα εγκαίνια της Εικαστικής Έκθεσης των έργων των φοιτητών με θέμα «Δάσκαλος: Διαφορετικές όψεις και οπτικές». Την κορδέλα των εγκαινίων έκοψε ο κ. Νίκος Τρανός, γλύπτης, καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και η ξενάγηση/συζήτηση με τους επισκέπτες γινόταν από φοιτητές/τριες του Προγράμματος. Το πλήθος των καλεσμένων επισκέφτηκε τον χώρο της έκθεσης, ώστε να ενημερωθούν από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Προγράμματος σχετικά με τη σημασία των έργων τους.
Δείτε όλα τα έργα της έκθεσης εδώ
Επιμελεια εικαστικής έκθεσης: Τατιάνα May-Καλλέργη
Το πρωί της Παρασκευής 10 Μαΐου 2019, οι φοιτητές και φοιτήτριες του Προγράμματος, συγκεντρώθηκαν στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου Αντωνιάδου όπου βρίσκονταν τα έργα τέχνης και σε συνεργασία της Δρ Βασιλικής Μπρίνια με την Dr Eva Hallgren, καθηγήτρια Drama in Education στο Πανεπιστήμιο Gävle της Σουηδίας, συμμετείχαν στο βιωματικό εργαστήριο με θέμα το Drama in Education και την αειφορία στην εκπαίδευση.
Ακολούθησε ένα βιωματικό εργαστήριο σχετικά με τα προβλήματα ηθικής που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας εκπαιδευτικός στο χώρο του σχολείου, που πραγματοποιήθηκε από την Dr Britt Oda Fosse και την Dr Janne T. Scheie, καθηγήτριες του Πανεπιστημίου του Oslo της Νορβηγίας σε συνεργασία με την Δρ Βασιλική Μπρίνια.
Στο τελευταίο μέρος της ημέρας ακολούθησε η δράση «Συζήτηση με αφορμή ένα έργο τέχνης: Ο Δάσκαλος». Η κ. Εύη Πάσχου, Ψυχίατρος σε συνεργασία με τον κ. Δημήτρη Αναγνώστου, Παιδοψυχίατρο, και την Δρ Βασιλική Μπρίνια συζήτησαν με τους φοιτητές/τριες για τα εικαστικά έργα τους και την ερμηνεία των βαθύτερων νοημάτων που αυτά έκρυβαν με στόχο να αποκαλυφθούν ασυνείδητα κίνητρα και στάσεις σχετικά με τον δάσκαλο.
Το τριήμερο των παραπάνω καινοτόμων δράσεων ολοκλήρωσε με επιτυχία μια ακόμη δημιουργική χρονιά για το Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης.
Δείτε πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την ημερίδα εδώ.