Παρακολούθηση των φοιτητών/τριών της θεατρικής παράστασης «Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών» στο θέατρο Βρετάνια στις 25 Απριλίου 2024

Με αναστοχασμό, περισυλλογή και πολύ χώρο για συζήτηση πραγματοποιήθηκε επιτυχώς μια από τις καινοτόμες έξω-ακαδημαϊκές δράσεις του μαθήματος της Πρακτικής Άσκησης στη Διδασκαλία ΙΙ, όπου φοιτητές και φοιτήτριες παρακολούθησαν μαζί με την Δρ Βασιλική Μπρίνια τη θεατρική παράσταση ‘‘Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών’’ στο Θέατρο ‘‘Βρετάνια’’.

Η παράσταση, βασισμένη στην ομώνυμη βραβευμένη ταινία του 1989, διαδραματίζεται σε ένα φανταστικό λύκειο των Η.Π.Α., την δεκαετία του ’60. Το σχολείο αυτό έχει μια παράδοση κορυφαίων ακαδημαϊκών επιδόσεων, αλλά διακατέχεται από έναν βαθιά συντηρητικό τρόπο λειτουργίας, τον οποίο οι μαθητές αναγκάζονται να υπομείνουν, παρά τις εμφανείς επιπτώσεις που αυτό έχει στην ψυχική τους υγεία. Όλα αλλάζουν όταν στο σχολείο έρχεται ένας νέος καθηγητήςλογοτεχνίας ο κ. Κίτινγκ, παλιός απόφοιτος του ίδιου λυκείου, αποφασισμένος να αλλάξει τον τρόπο σκέψης των μαθητών, να τους ενθαρρύνει να απελευθερωθούν από τα κοινωνικά πρότυπα που τούς έχουν επιβληθεί παροτρύνοντάς τους να αδράξουν την μέρα! «Carpe Diem!». Η γρήγορη αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών φέρνει σε αναπόφευκτη σύγκρουση τους μαθητές, με τον διευθυντή του σχολείου αλλά και τον πατέρα ενός μαθητή (Νηλ) με εξιλαστήριο θύμα τον καθηγητή.  

Η αμεσότητα της φύσης του θεάτρου συνδυαζόμενη με εξαιρετική ηθοποιία, απεικόνισε μια πανδαισία αυθεντικών συναισθημάτων. Ο ενθουσιασμός, η νεανική ζωντάνια και ο αυθορμητισμός, εκφράζονταν πηγαία από τους μαθητές και τον καθηγητή, ερχόμενα συχνά σε πλήρη αντίθεση με την σοβαρότητα, την οργή και την θλίψη του διευθυντή και του πατέρα του Νηλ. Οι μεταξύ τους συγκρούσεις και οι επακόλουθες τραγικές συνέπειες αυτών, άφησαν ένα βαθύτερο στίγμα προβληματισμού και αποτροπιασμού σε όλους μας.

Μετά την παρακολούθηση της παράστασης, δόθηκε η ευκαιρία για αναστοχασμό ως προς τον ρόλο που θα πρέπει να έχει το σχολείο και το διδακτικό προσωπικό, όταν καλείται να λειτουργήσει εντός ενός πλαισίου συντηρητικών, παγιωμένων αντιλήψεων προερχόμενων από την επικρατούσα εκπαιδευτική κουλτούρα (ενδοσχολική ή εξωσχολική). Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο αν και κατά πόσο οι δράσεις του πρωταγωνιστή  καθηγητή, πέτυχαν τον απώτερο στόχο τους. Έτσι, έγινε σχολιασμός της συμπεριφοράς και του ψυχισμού των διαφόρων ρόλων – χαρακτήρων μέσα στο έργο, καθώς και της επιρροής που δέχτηκαν από αυτόν.

Αξίζει δε να σημειωθεί πως από τύχη, στο ίδιο θέατρο παρακολούθησε την παράσταση η απόφοιτη του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης κα Ιωάννα Χαβατζόγλου από το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019. Έτσι, δόθηκε η ευκαιρία για μια ευχάριστη γνωριμία των νέων εν δυνάμει αποφοίτων, με παλιούς φοιτητές που παρακολούθησαν και αποφοίτησαν από το Πρόγραμμα στέλνοντας το μήνυμα της διαρκούς  ικανοποίησης και αγάπης για το Πρόγραμμα με την χρονική απόσταση αρκετών ετών που έχουν κατασταλάξει τα βιώματα που έλαβαν από το Πρόγραμμα.