Καινοτόμες δράσεις: Η παιδαγωγική Celestin Freinet
Το Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης ολοκλήρωσε την Παρασκευή 1/3/2019 έναν κύκλο έξι επιμορφωτικών συναντήσεων με θέμα: Η παιδαγωγική του Σ. Φρενέ σε έξι συναντήσεις: 23/11/18, 7/12/18, 14/12/18, 15/2/19, 22/2/19 και στις 1/3/19, στα πλαίσια της καινοτόμας δράσης «Νέα παιδαγωγικά ρεύματα: Celestin Freinet».
Οι φοιτητές του Προγράμματος ενημερώθηκαν σχετικά με την εφαρμογή της παιδαγωγικής Φρενέ στη διδακτική πράξη, μέσα από βιωματικά εργαστήρια και ομαδικές εργασίες που είχαν ως κεντρικούς άξονες τα πλάνα εργασίας, τα καθημερινά νέα, τα συμβούλια τάξης, την σχολική εφημερίδα, τον σχολικό συνεταιρισμό κ.α. Το επιμορφωτικό πρόγραμμα με την επιστημονική ευθύνη της Δρ. Βασιλικής Μπρίνια υλοποιήθηκε από την παιδαγωγική ομάδα το «Σκασιαρχείο», με υπεύθυνους επιμορφωτές τον κ. Μπάμπη Μπαλτά, την κ. Παυλίνα Νικολοπούλου, την κ. Εύη Γάτου, την κ. Μαρία Ζαχαροπούκου, την κ. Κατερίνα Παούρη, την κ. Κατερίνα Αλεξιάδη, την κ. Στέλλα Μπαδικιάν, την κ. Αναστασία Γκολιομήτη, την κ. Θάνια Αγγέλη και τον κ. Χρήστο Κατσαρό.
Οι πρώτες τρεις συναντήσεις του χειμερινού εξαμήνου αφορούσαν την εισαγωγή στην παιδαγωγική Φρενέ, και είχαν συνδεθεί με τις εργασίες του χειμερινού εξαμήνου, όπου περιλάμβαναν δημιουργική επεξεργασία του βιβλίου του Φρενέ «Η ανιχνευτική πείρα του παιδιού και η αγωγή» και τοποθετήσεις σχετικά με τα σχολεία συνεργατικής μάθησης, τόσο από τον Φρενέ όσο και από τον Μίλτο Κουντουρά, Έλληνα παιδαγωγό. Οι φοιτητές, με τις εργασίες αυτές και τα πρώτα βιωματικά εργαστήρια του χειμερινού εξαμήνου, επιμορφώθηκαν βιωματικά και εφάρμοσαν τις τεχνικές Φρενέ σε συνθήκες προσομοίωσης, ενώ είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για την εφαρμογή τους στα σχολεία. Πραγματοποίησαν εικονικά συμβούλια τάξης και εφάρμοσαν την τεχνική «Τι νέα;», ώστε να διαπιστώσουν και οι ίδιοι τα οφέλη των συγκεκριμένων τεχνικών.
Στο εαρινό εξάμηνο και συγκεκριμένα στις τρεις επόμενες συναντήσεις και αφού οι φοιτητές είχαν ήδη διαμορφώσει διδακτικές εμπειρίες από τα δημόσια σχολεία και υπόβαθρο από τις εργασίες του χειμερινού εξαμήνου, κλήθηκαν να μελετήσουν σε βάθος τα πλάνα εργασίας και την έννοια του σχολικού συνεταιρισμού, ιδέα η οποία εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019. Οι φοιτητές σε ομάδες εκπόνησαν μια εργασία που έλαβε χώρα στο εργαστήριο της Π.Α.Δ , και στα πλαίσια του μαθήματος «Ειδική Διδακτική Μεθοδολογία», κλήθηκαν να οργανώσουν μια διδασκαλία συγκεκριμένων διδακτικών ωρών στα μαθήματα της ειδικότητας τους, εφαρμόζοντας τεχνικές του σχολικού συνεταιρισμού.
Με την ολοκλήρωση της καινοτόμας αυτής δράσης οι φοιτητές έχουν πάρει τα ερεθίσματα για να εφαρμόζουν τις τεχνικές Φρενέ στη διδακτική πράξη. Ευχαριστούμε την ομάδα Σκασιαρχείο για την άριστη συνεργασία και συνεχίζουμε την επόμενη χρονιά για το κοινό μας όραμα: Την εισαγωγή της παιδαγωγικής Freinet στα ελληνικά σχολεία.