Bulling
Bulling
Ο τίτλος του έργου, «Bullying διπλής όψεως», προήλθε από την φύση του ίδιου του έργου, αλλά και από τη διπλή όψη του φαινομένου που θέλουμε να αναδείξουμε μέσα από αυτό. Το θέμα του bullying είναι κάτι το οποίο απασχολεί ιδιαίτερα το κοινωνικό σύνολο στις μέρες μας και ταυτόχρονα είναι ένα φαινόμενο το οποίο βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία χρόνια στα σχολικά περιβάλλοντα. Έτσι, ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί μας ενδιαφέρει να αναδείξουμε ένα τόσο καίριο και κρίσιμο ζήτημα, καθώς έχει σοβαρές επιπτώσεις. Επίσης, σε πολλά σχολεία πραγματοποιούνται πολλές δράσεις σχετικά με τη θεματική αυτή και ιδιαίτερα στις 6 Μαρτίου, η οποία έχει οριστεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Είναι, λοιπόν, σημαντικό οι μαθητές να αντιληφθούν την κρισιμότητα του αλλά και ότι μπορούν να μιλούν όταν έρχονται αντιμέτωποι με ένα τέτοιο φαινόμενο και να το καταγγέλλουν χωρίς φόβο. Επιπρόσθετα, το ενδιαφέρον προσανατολίζεται συχνά μόνο στο θύμα. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό ζήτημα πρέπει να είναι και οι λόγοι που ο θύτης ασκεί bullying. Τις περισσότερες φορές έχει υποστεί και ο ίδιος. Συνεπώς μας ενδιαφέρουν εξίσου και οι δύο πλευρές, καθώς ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε να βοηθήσουμε και τις δύο πλευρές. Πιστεύουμε πως η τέχνη αποτελεί το καλύτερο μέσο ώστε να αναδειχθεί το φαινόμενο του bullying στα σχολεία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκείμενου οι μαθητές να βοηθήσουν στην εξάλειψη του. Για αυτό τον λόγο, λοιπόν, θέλαμε μέσω αυτής της εργασίας να δείξουμε πως μπορεί η τέχνη να χρησιμοποιηθεί από έναν εκπαιδευτικό για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των μαθητών του για ένα τόσο καίριο και με επιπτώσεις που μπορούν να καθορίσουν σημαντικά το μέλλον τόσο των θυμάτων όσο και των θυτών, εάν δεν αντιμετωπιστεί και εξαλειφθεί άμεσα.
Όσον αφορά το έργο μας αυτό αποτελείται από ένα διάφανο σταντ. Σε αυτό θα τοποθετηθούν δύο σελίδες με μάτια. Στην μία σελίδα απεικονίζονται έγχρωμα τα μάτια των θυμάτων και ασπρόμαυρα του θύτη και στη δεύτερη γίνεται το αντίθετο. Έτσι κάθε εικόνα εστιάζει σε διαφορετικό πρόσωπο, κάθε φορά και μέσω αυτής της διαφοροποίησης αποσκοπούμε στην ανάδειξη της διπλής όψης του φαινομένου. Ταυτόχρονα, μέσω της επιλογής των χρωμάτων αναδεικνύονται και τα συναισθήματα των παιδιών στην κάθε περίπτωση. Από τη μία τα έγχρωμα μάτια απεικονίζουν τη «λάμψη» που μπορεί να έχουν ορισμένα παιδιά και κάποια στοιχεία μοναδικότητας για τα οποία μετατρέπονται σε θύματα bullying. Αντίθετα, τα ασπρόμαυρα χρώματα στους θύτες θέλουν να δείξουν τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών αυτών και τα προβλήματα που μπορεί να κρύβονται πίσω από τα μάτια αυτά και ωθούνται ως προς αυτή την κατεύθυνση. Στην άλλη πλευρά, οι συμβολισμοί για τα έγχρωμα μάτια των θυτών αποτελούν την υπεροχή που αισθάνονται μέσω της άσκησης βίας ενώ τα ασπρόμαυρα μάτια του θύματος δείχνουν την ψυχική φθορά που αυτό βιώνει. Εν κατακλείδι, σημαντικό είναι να αναφερθεί πως η επιλογή των ματιών έγινε καθώς τα μάτια αποτελούν τον «καθρέφτη της ψυχής», όπως συχνά λέγεται.