Αφιέρωμα στο BCLab -ΤΑ ΝΕΑ
Η στρατηγική της επικοινωνίας
Οι αποτελεσματικές «επικοινωνιακές δεξιότητες » αποτελούν μέσο επιβίωσης για επιχειρήσεις, πολιτικούς, δημόσια πρόσωπα, ακαδημαϊκούς
Της Μάρνυς Παπαματθαίου, ΤΑ ΝΕΑ, 21/01/2020
Το μάρκετινγκ, η επικοινωνία, η διοίκηση επιχειρήσεων είναι οι επιστήμες που ασχολούνται με τις αγορές. Και με το δεδομένο ότι οι αγορές αποτελούν τη «ζυγαριά» της επιτυχίας των σύγχρονων κοινωνιών, δεν είναι εύκολο κανείς να τις υποτιμήσει. Οι αποτελεσματικές «επικοινωνιακές δεξιότητες» δεν αποτελούν σήμερα μια πολιτική «πολυτέλειας», αλλά μάλλον μέσο επιβίωσης για επιχειρήσεις, πολιτικούς, δημόσια πρόσωπα, ακαδημαϊκούς. Δεν είναι έτσι παράλογο το γεγονός ότι το επιστημονικό κομμάτι που ασχολείται ακριβώς μ' αυτό (το πώς «τοποθετείται» δηλαδή σωστά κάθε επαγγελματίας απέναντι σε μια διαρκώς εξελισσόμενη αγορά εργασίας) αποκτά όλο και μεγαλύτερη ζήτηση. Πρωτοπόρος στη χώρα στον τομέα αυτό το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα εργαστήρια του σε μάρκετινγκ, διοίκηση επιχειρήσεων, διαχείριση κρίσεων. «Η αποτελεσματική επικοινωνία αποτελεί καταλυτικό παράγοντα επιτυχίας στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι και όχι μόνο, αφού έχει εφαρμογές και σε άλλα πεδία από το προσωπικό μέχρι και το πολιτικό» λέει ο Βλάσης Σταθακόπουλος για το εργαστήριο του της Επιχειρησιακής Επικοινωνίας (Business Communication Lab) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μιλώντας στα «ΝΕΑ». «Οι αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες βοηθούν μια επιχείρηση να επικοινωνεί με πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες και το προσωπικό της, ώστε να επιτυγχάνει τους στρατηγικούς της στόχους σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, που είναι πολύπλοκο, μη προβλέψιμο, παγκοσμιοποιημένο, και τεχνολογικά συνεχώς εξελισσόμενο» αναφέρει.
Στο πλαίσιο αυτό, η αποστολή του εργαστηρίου είναι να αποτελέσει ένα διεθνές κέντρο ερευνητικής, εκπαιδευτικής και συμβουλευτικής αριστείας για τη βελτίωση της επιχειρησιακής επικοινωνίας. Και όπως εξηγεί, ο ίδιος και η ομάδα του καθημερινά βάζουν στόχους: τη διεξαγωγή και προώθηση της έρευνας σε θέματα επιχειρησιακής επικοινωνίας. Τη μελέτη της εξέλιξης, των τάσεων και των ρευμάτων στον χώρο της επιχειρησιακής επικοινωνίας, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα και την ανάδειξη της πολιτισμικής διάστασης της επικοινωνίας. Την ανάδειξη του ρόλου της επικοινωνίας στην υλοποίηση και εφαρμογή των στρατηγικών που έχουν επιλεγεί για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων μιας επιχείρησης ή οργανισμού, με την αξιοποίηση της γνώσης και της δημιουργικότητας του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολεί. Σε ένα διεθνές επιχειρησιακό περιβάλλον που αλλάζει ταχύτατα, η επιχειρησιακή επικοινωνία αποτελεί σημαντικό στρατηγικό εφόδιο για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, λέει ο Σταθακόπουλος. Το εργαστήριο του κάνει έρευνα και τα μέλη του εκπονούν υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκές έρευνες και μελέτες που έχουν άμεσο αντίκτυπο στον ακαδημαϊκό χώρο και πρακτικές προεκτάσεις στον επιχειρησιακό χώρο. Έρευνες που αφορούν τις επιχειρησιακές επικοινωνιακές στρατηγικές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των νεοφυών επιχειρήσεων, την εξέλιξη των πρακτικών της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεων, τη διαχείριση φίρμας και της οπτικής της ταυτότητας, την ανάδειξη του storytelling (αφηγηματική ιστορία) στην επικοινωνία μιας επιχείρησης και μιας μάρκας, τις διαδραστικές εφαρμογές των κοινωνιών δικτύων στην επικοινωνία, την ψηφιακή διάσταση της επικοινωνίας, την εταιρική κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων και τη διαχείριση κρίσεων. Παράλληλα διεξάγονται έρευνες που καταγράφουν τις εγκεφαλικές, μεταγνωστικές, νευροψυχολογικές και συναισθηματικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα σε ατομικό επίπεδο όταν αποφασίζονται επικοινωνιακές δράσεις και λαμβάνονται αγοραστικές αποφάσεις. Όμως παράλληλα, η ομάδα συμμετέχει και σε ερευνητικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικές και ευρωπαϊκές πηγές, διοργανώνει σεμινάρια, προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες. Έτσι το εργαστήριο διασφαλίζει ότι βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της έρευνας για την προαγωγή της επιστήμης και της τεχνογνωσίας. Όπως λέει ο Σταθακόπουλος, στο εργαστήριο δραστηριοποιούνται άτομα που προέρχονται από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους, όπως από τον χώρο της διοίκησης επιχειρήσεων, του μάρκετινγκ, της επικοινωνίας, της ψυχολογίας, της κοινωνιολογίας, του τεχνολογικών επιστημών και των μαθηματικών, τα οποία έχουν την επιστημονική εμπειρία για την κατασκευή αποτελεσματικών εργαλείων έρευνας καθώς και νοητικών εργαλείων υποστήριξης διοικητικών αποφάσεων (π.χ. ερωτηματολόγια, μοντέλα ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων, μοντέλα πρόβλεψης κ.λπ.).